“Mi értelme agyondicsérni egy bort, amit senki nem kóstol?”

“Mi értelme agyondicsérni egy bort, amit senki nem kóstol?”

A hét végén kerül a polcokra a TOP 100 magyar bor 2020-as kiadványa: a fogyasztók által leginkább kedvelt borok idei rangsoráról és a háborgó piaci tendenciákról Fiáth Attila nemzetközi borakadémikussal, a zsűri vezetőjével beszélgettünk.

Fiáth Attila: A koncepció alapvetően idén is ugyanaz volt, mint tavaly és tavalyelőtt: olyan borokat kóstoltunk, amelyek stabilan elérhetők a legnagyobb kereskedőknél és az emberek jelentős mennyiségben és/vagy értékben vásárolják őket. Szándékosan nem nyitjuk ki ezt a kaput mindenki számára:

a TOP 100 magyar bor országos kiadvány, tehát nem látom értelmét, hogy olyan borokat kóstoljunk és mutassunk be, amik elérhetetlenek,

mert adott esetben három étterem osztja fel maga között a pár száz palackos tételt. Félreértés ne essék: ezek kiváló borok, de itt nem ez a koncepció. Hanem az, hogy aki végiglapozza a magazint és látja, hogy szerepel benne egy 91 pontos bor és csak 3000 Ft, akkor bevásárol belőle. Most is szerepel a listában több olyan bor, ami szerintem a megjelenés után pár nappal el fog fogyni a polcokról, mert olyan jó értékelést szerzett és olyan kedvező áron kapható.

Fiáth Attila a Borjour Magnum, 2020-on

 

Fontos elmondani, hogy a teszten szereplő borászatoknak már az is nagy eredmény, hogy a kóstolóra egyáltalán bekerültek, hiszen az azt jelenti, hogy nagy mennyiségben fogy a boruk, tehát ismerik és szeretik az emberek!

Idén kibővítettük a zsűrit: minden asztalnál WSET-diplomások és vezető sommelier-k ültek vegyesen, összesen 17-en: szakmai kifogás tehát nem érhet minket. A kisebb pincészetek felé tett gesztusként viszont felkértem őket, hogy az összes zsűritag ajánljon egy olyan borászatot a kedvencei közül, amelyek a méretük miatt nem szerepeltek a kóstolási listán – ez nagyon izgalmas rovat lesz, érdekes borokkal és indoklásokkal.

Mekkora hatása van a TOP 100-as listának?

Fiáth Attila: Pontos statisztikai adatok erre nincsenek, de sok borászattól és kereskedőtől tudjuk, hogy kimutathatóan megugrott az értékesítésük. Főleg az utóbbi időben: a stabil, jó árú és jó minőségű borok piaca nagyot nőtt végre.

Fontos, hogy a borászatokban is megerősítsük: a pár ezer forintos kategóriában sok bort eladni igenis érdem!

Az utóbbi években nem ez volt a jellemző: a legtöbb kommunikáció arról szólt, hogy az egekbe magasztalták a nagyon kis tételszámú, csak különlegességeket készítő borászatokat. De mi értelme van agyondicsérni egy bort, amiről mindenki beszél, de senki nem kóstolta, mert csak 100 palack van belőle és elérhetetlen? Ez hosszú távon nem fenntartható modell.

Az utóbbi hónapok is azt mutatták, hogy aki kizárólag nagy értékű borokat készített és azokat a gasztronómiában értékesítette, azok nagyon nehéz helyzetbe kerültek vagy fognak kerülni. Akik viszont alaposan felépítették a termékpiramisukat és az alsó-közép szegmensben is megbízható borokat tudnak készíteni, azok jobb számokat produkáltak, mint tavaly ilyenkor. Régi probléma a magyar borászatban, hogy – sok különböző ok miatt – felülről kezdtünk el építkezni és végül a falak nem értek össze.

Az utóbbi 10-15 év kegyelmi állapot volt, de ennek több, mint valószínű, hogy mostanában lesz vége.

Ezt nem kell feltétlenül elhinni, de mindenképpen számolnia kell vele minden pincészetnek.

Hogyan alakul most a prémium borok piaca?

Fiáth Attila: Érdekesen… Valószínűleg még tovább fog szűkülni az eladásuk, ahogy kiderül, hogy a válság nem csak néhány hónapos lesz. Ráadásul a prémium szegmensbe drasztikusan szűrődik be a külföldi borok kínálata. A prémium borfogyasztás itthon ma már nem csak magyar bort, hanem Champagne-t, Rioját, új-zélandi sauvignon blanc-t jelent. Apróságoknak tűnő dolgok, de igenis oda kell rá figyelni a tendenciára! A vásárló ugyanis rájön, hogy ha a kedvenc boráért eddig fizetett 7000 Ft-ot, de megkóstol egy Rioja-t 2800 Ft-ért és jobban ízlik neki, akkor az feszültséget kelt. Egy darabig persze lehet hűségesnek lenni, de a végtelenségig nem. Viszont tudnék olyan bort mondani Tokajból, ami viszont 2800 Ft-os árával veszi fel versenyt minőségben 7000 Ft-os veltelinikkel, rizlingekkel. Korrekt áron, magas minőségben egy Furmint-Hárslevelű házasítás verhetetlen. Ez nagyon nagy előrelépést jelent.

A Világgazdaság TOP 100 Magyar Bor kiadványa szeptember 4-én jelenik meg. Használjátok bevásárlólistának és siessetek, mert a legjobb ár-érték arányú tételekre gyorsan lecsapnak a borkedvelők!
Szeptember 11-én pedig személyesen is megkóstolhatók a tételek a Borjour TOP 100 magyar bor nagykóstolóján, a Hotel Nemzetiben.
A belépő 5000 Ft, melyért a legjobb helyezést elért borászatok borai végigkóstolhatok a borászatok standjainál.

Borász Partnereink